Proef op Batavierenweg roept kritische reacties op

door admin

Vorige week kondigde de gemeente plotseling een proef aan met een dynamische busstrook/spitsstrook op de Batavierenweg. Die proef riep veel kritische reacties op, vooral vanuit de wijk Elderveld. Wijkbewoners bleken onaangenaam verrast en hebben ook twijfels bij het nut van de proef. Wethouder duurzame mobiliteit Nermina Kundić licht de proef toe.

Wat is de proef?

De Batavierenweg krijgt een dynamische busstrook/spitsstrook. Het gaat om het deel staduitwaarts, vanaf de Eldenseweg tot aan de Hollandweg. Ook gaat daar dan de maximumsnelheid omlaag naar 50 km/u. Er is dan slechts één strook beschikbaar voor het normale autoverkeer. Als het nodig is kan de busstrook worden ingezet als spitsstrook, zodat het autoverkeer vlot kan doorrijden. Met matrixborden wordt aangegeven of de meest rechtse rijstrook in gebruik is als busstrook of als spitsstrook. De extra reistijd op dit deel van de Batavierenweg is door de lagere maximumsnelheid ongeveer 30 seconden.

Waarom deze proef?

Nermina Kundić: ‘Het verlagen van de maximumsnelheid is ook een wens van veel inwoners. Omdat we nu ook aan het fietspad op de Grote Griet werken, leek dit ons een uitgelezen kans om dat uit te testen. Met de proef onderzoeken we namelijk of de combinatie van een maximumsnelheid van 50 km/u en een busbaan werkt op deze weg en of één rijstrook voldoende is voor het autoverkeer. We willen weten of het verkeer met één rijstrook goed blijft doorstromen én of de bus op tijd kan blijven rijden als we de maximumsnelheid verlagen.’ Voor de werkzaamheden aan de Grote Griet zou de vluchtstrook worden afgezet met een ‘barrier’ en de maximumsnelheid naar 50 km/u gaan, om zo veilig werken mogelijk te maken. Maar na overleg met de aannemer bleek een busbaan met een lagere maximumsnelheid ook een goede optie.

Inwoners beter informeren

Maar dan gaat het mis. De gemeente laat na om het wijkplatform en de wijkbewoners op tijd te infomeren over de proef. ‘Dat is een misser van ons, dat is niet hoe we willen werken’, zegt Kundić. ‘Het is juist belangrijk dat we onze inwoners op tijd informeren en op voorhand rekening kunnen houden met hun wensen. Oók als het een tijdelijke proef is. Dat moeten we de volgende keer echt beter doen. We gaan de inwoners ook betrekken bij de evaluatie.’

En nu?

Kundić: ‘De proef zou aanvankelijk net zo lang duren als de totale werkzaamheden aan het fietspad. We hebben intussen in overleg met de aannemer de planning van de werkzaamheden aangepast zodat de proef korter duurt. We verwachten dat de proef over zes weken eindigt en de weg weer als voorheen wordt ingericht.’ De gemeente heeft op basis van de eerste ervaringen de weginrichting iets aangepast waardoor nog duidelijker wordt welke rijstroken beschikbaar zijn en hoe je de uitvoegstrook naar de Hollandweg kunt gebruiken.

Foto’s: Gemeente Arnhem.

Gerelateerde berichten