Kleurenblind of slechtziend? Ook dan is Arnhem.nl goed leesbaar

Arnhem.nl heeft de A-status voor digitale toegankelijkheid gekregen.

door Cor

Bellen met een  tolk Nederlandse gebarentaal nu ook mogelijk.

Arnhem.nl – de website van de Gemeente Arnhem – is nu volledig digitaal toegankelijk. Dat blijkt uit een test van DigitaalToegankelijk.nl. De vernieuwde gemeentelijke website voldeed glansrijk aan alle 50 criteria en kreeg daarom de ‘A-status’ voor toegankelijke websites. Wethouder Maurits van de Geijn: ‘Dit past in onze ambitie om onze dienstverlening voor álle inwoners goed toegankelijk te maken.’

Contrasten en voorleessoftware
‘Digitale toegankelijkheid betekent dat iedereen, met of zonder beperking, zonder drempels gebruik kan maken van de website’, legt Van de Geijn uit. ‘Denk aan duidelijke contrasten, goed werkende voorleessoftware, ondertiteling bij video’s en alternatieve beschrijvingen bij afbeeldingen. Ook hebben we de informatie op de website beter leesbaar en vindbaar gemaakt. Dus of je nu dyslectisch, slechtziend of moeite met kleuren hebt: de site is nog steeds goed leesbaar en bruikbaar.’

We zijn er voor álle inwoners
De A-status voor de website is een wettelijke verplichting, maar toch voldoet slechts 8% van de websites van overheidsorganisaties er aan. Van de Geijn: ‘Maar belangrijker nog vind ik dat Arnhem er is voor álle inwoners. Daarom blijven we investeren in gebruikersonderzoek, samenwerking met partners zoals het Arnhems Platform voor Chronisch Zieken en Gehandicapten, en in de opleiding van onze webredacteuren.’
De digitaal toegankelijk website is niet het enige dat Arnhem doet om bereikbaar te zijn voor inwoners. Eerder lanceerde de gemeente ook al Tolkcontact, bellen met de gemeente voor dove en slechthorende inwoners. Bij verkiezingen zijn alle stembureaus drempelloos toegankelijk voor mensen met een beperking. Ook zijn er stembureaus waar je met speciale software en een ‘stemmal’ kunt stemmen, als je blind of slechtziend bent.

Geen digitale drempels
Ook kent de gemeente sinds dit jaar een terugstuurservice voor onduidelijke brieven. Inwoners kunnen dan een brief kosteloos terugsturen naar de gemeente, en krijgen dan binnen twee weken een betere en begrijpelijkere brief. Van de Geijn: ‘We blijven ons inzetten om informatie en diensten voor iedereen bereikbaar te maken. Online en offline. Zo bouwen we samen aan een inclusieve stad zonder digitale drempels.’

Bellen met gebarentaaltolk
Bellen met de gemeente Arnhem kan ook als je een auditieve beperking hebt: met een tolk Nederlandse gebarentaal. Wil je bellen met een gebarentolk? Klik dan op: Tolkcontact.

Terugstuurservice onduidelijke brieven
Begrijp je de tekst van een brief niet? Stuur hem dan kosteloos terug en je krijgt binnen twee weken een betere. Je onduidelijke brief stuur je naar:
Gemeente Arnhem
Afdeling Communicatie
Dit kan duidelijker
Antwoordnummer 5000
6800 WC Arnhem
Een postzegel is niet nodig.
Mailen kan ook. Stuur dan een foto of scan van de brief naar:
ditkanduidelijker@arnhem.nl
Vragen over de terugstuurservice kan je ook via de mail stellen.
Alles lezen over het terugsturen van onduidelijke brieven? Ga dan naar:
https://www.arnhem.nl/alle-onderwerpen/het-terugsturen-van-onduidelijke-brieven/

 

Gerelateerde berichten