Blijf zoveel mogelijk binnen, maar blijf ook genieten van de bijzondere producten die het Modekwartier te bieden heeft. Dat is de boodschap die de creatieve ondernemers in de Arnhemse wijk eensgezind uitdragen. Met een gezamenlijke webwinkel, allerhande nieuwe producten en bezorging met een poëtisch extraatje.
De gevolgen van Corona en intelligente lock-down zijn zwaar voor ondernemers. Zeker voor kleine zelfstandigen en dus ook voor de ondernemers van het Modekwartier in Arnhem.
In Klarendal, de creatieve wijk in Arnhem vol mode, design, kunst en eten, zijn ruim 80 kleine ondernemers actief. En actief, dat blijven ze. Ook in deze uitdagende periode.
Een deel van de ondernemers kan gelukkig aanspraak maken op noodmaatregelen die zijn aangeboden door de overheid om het hoofd boven water te houden. Ook is de ondernemersverenging DOCKS in gesprek met Volkshuisvesting omtrent de huurkosten voor de panden waar de creatieve ondernemers werken en vaak ook wonen.
Juist in een crisis als deze laten de ondernemers graag zien waar ze goed in zijn: buiten de lijntjes denken en snel schakelen. Om op alternatieve wijze omzet te genereren en het Modekwartier – ook nu veel winkels gesloten zijn – zichtbaar te maken. Op individuele basis, maar zeker ook door samen te werken.
Denk bijvoorbeeld aan de groene harten die inmiddels door de hele wijk Klarendal te zien zijn. Hiermee steken we een hart onder de riem van iedereen die het nu extra moeilijk heeft en verklaren we de liefde aan onze mooie wijk. Waarom groen? Omdat die kleur staat voor leven en hoop en aansluit bij de manier waarop veel ondernemers werken. De kleur groen is sinds kort ook terug te vinden in de nieuwe geveltuin van de Mode Incubator aan de Sonsbeeksingel.
Daarnaast hebben diverse ondernemers nieuwe producten ontwikkeld en is een gemeenschappelijke Modekwartier Facebookwebwinkel ingericht. Gevuld met producten die juist in deze Coronatijd extra toepasselijk zijn. Als cadeau of om zelf te houden. Denk bijvoorbeeld aan het Anchor of Hope van Lenneke Wispelweij, collagepakketjes en verstuurbare troostboekjes van uitgeverij Loopvis, Housebroeken van Mirte Engelhard, stijlkaarten met aankleedpop van Annet Veerbeek Styling/ Net-a, bakpaketten voor thuis van de BAKBAR en patroonsets om thuis zelf een tas te kunnen maken van Nikki Giling.
En om het cadeau geven nóg leuker te maken sturen de ondernemers bij elke bestelling een speciaal voor deze gelegenheid geschreven gedicht van stadsdichter Jesse Laport. Op aanvraag is het zelfs mogelijk om een gedicht live te laten voordragen bij aflevering!
Volop mooie initiatieven dus, om deze bijzondere tijden wat kleur te geven.