30 jaar Wijkplatform Elderveld: In actie voor het verkeer in onze wijk

30 jaar jubileum van het Wijkplatform Elderveld

door Linda

Bij het opstarten van het Wijkplatform Elderveld in 1995 is er direct een werkgroep opgericht die zich bezig zou houden met het Verkeer in onze wijk. Zo ging de werkgroep in 1995 direct van start met de plannen voor het verbeteren van de verkeersveiligheid in het gebied op en rond de Alkmaarsingel. Zo vroeg de werkgroep de Gemeente Arnhem om zich te houden aan de gemaakte afspraken.

In oktober 1995 hield de werkgroep zich bezig houden met het voorbereiden van schoolroutes. De werkgroep wilde een schoolroute creëren om zo te zorgen dat de jonge wijkbewoners veilig op school zouden kunnen aankomen. Bijvoorbeeld door het verbeteren van de oversteekplaats bij de Bussumstraat / Pettenstraat. Deze schoolroute werd succesvol gerealiseerd en zelfs geopend door wethouder van Doorne in mei 1996. In 1998 ging de toenmalige werkgroep Verkeer zich inzetten voor de voet- en fietspaden bij de Hollandweg. In oktober 1999 was de werkgroep in gesprek met de Gemeente Arnhem over de plannen om de Hollandweg een voorrangsweg te maken..

Zo bleef de werkgroep in gesprek met de Gemeente in die eerste jaren over het invoeren van de 30 kms zones in onze wijk, over de verdere aanpak van Hollandweg. In de jaren na 2000 werden er diverse wijkschouwen georganiseerd om de verkeerssituatie in de wijk en de Hollandweg te bespreken. Knelpunten werden samen met de Gemeente – waar mogelijk – opgepakt. Zoals bijvoorbeeld in 2002 het inzetten voor de verkeerssituatie rondom de Gorinchemstraat (dit in verband met het afsluiten van woonerf) of eind 2004 – begin 2005 een hangtekeningsactie om een voetpad langs de Hollandweg te creëren. Deze handtekeningsactie werd in februari 2005 ingeleverd bij toenmalig wethouder Veenstra.

Vanuit het wijkactieplan in 2016 werd er weer een nieuwe werkgroep opgestart, die zich specifiek bezig ging houden met de Hollandweg en om hier meer inzicht te krijgen. Dit naar aanleiding van een tragisch ongeval, vermeend structureel te hard rijden en sluipverkeer richting De Laar en Schuytgraaf. In deze nieuwe werkgroep zaten bewoners, leden van het Wijkplatform, Team Leefomgeving en vertegenwoordiging van de afdeling Verkeer van de Gemeente Arnhem.

In opdracht van het Wijkplatform en Gemeente Arnhem werd er een herkomst en bestemmingsonderzoek uitgevoerd in combinatie met een snelheidsmeting. Het resultaat hiervan was dat er ongeveer 9.100 vervoersbewegingen werden geteld per dag, waarvan circa 5.100 richting Schuytgraaf reden. Er kon dus zeker gesproken worden over sluikverkeer. De gemiddelde snelheid kwam niet boven de 50km, wel waren er ‘s nachts enkele uitschieters.

Naast dit onderzoek werd er ook een wijkschouw georganiseerd om samen met bewoners te kijken waarin de Hollandweg niet voldeed. Ontbrekende haaientanden, geen 2 richtingen fietspad ter hoogte van Bussumstraat en slechte verlichting bij de zebrapaden waren enkele punten die tijdens deze schouw besproken werden. Zo werden de armaturen vervangen bij de zebrapaden, de belijning opgefrist de zebrapaden doorgetrokken op de fietspaden en een parkeerverbod bij de Bussumstraat gerealiseerd. Bij de zebrapaden werden voorzien van grote gele reflecterende voetgangers oversteekborden geplaatst.

Ondanks al deze wijzigingen bleef het Wijkplatform én de wijk vragen voor aandacht voor de Hollandweg. Zo werd de Hollandweg gedeeltelijk opnieuw ingericht en werkt de Gemeente daar nu nog steeds aan (resterende deel). De werkgroep Verkeer & Veiligheid blijft zich inzetten om de Gemeente alert te houden voor de verkeersveiligheid in onze wijk. De verdere werkzaamheden aan de Hollandweg laten nog op zich wachten. De werkgroep houdt dit goed in de gaten en informeert de wijk hierover zodra er meer informatie bekend is.

Gerelateerde berichten